A Clean Spirit: udržitelná cesta destilátů
A Clean Spirit: udržitelná cesta destilátů
Dnes, 20. ledna 2022, kotví plachetnice Galant v přístavu Boca Chica v Dominikánské republice. Nakládá zde rum a gin pro dánskou společnost A Clean Spirit, která následně destiláty v Evropě nalahvuje a distribuuje na další trhy včetně toho českého. Celý proces přepravy a výroby je uzpůsoben tak, aby docházelo k co nejmenším dopadům na životní prostředí. Pojďme se nyní společně podívat, co rum a gin, které dnešním dnem zahajují svou cestu do Evropy, čeká.
Pro plachetnici Galant je Dominikánská republika již druhou zastávkou. Nejprve zamířila do Kolumbie pro kávu. Po naložení sudů s ginem (Cero2 Gin a Gin Sincere) a rumem (Ron Sostenible) v Boca Chica se loď vrací do Evropy, do Amsterdamu. Odsud se sudy převezou do skladu a následně do stáčírny k naplnění láhví.
Výhody pro životní prostředí
Tímto způsobem, tedy plachetnicí, se přepravuje jen málo nákladu. Vlastně by se podobné společnosti daly spočítat na prstech jedné ruky. Celý proces je totiž mnohem složitější a nákladnější než obvyklá kontejnerová přeprava. Pokud se na to však podíváme z hlediska životního prostředí, jde o mnohem lepší způsob. Údajně A Clean Spirit využitím plachetnice znečišťuje planetu 435krát méně ve srovnání s tradiční lodní dopravou.
Plachetnice Galant je loď dlouhá 27,2 metru a s plachtami o rozměru 415 m2. Loď je navíc vybavena solárními panely na výrobu elektřiny pro napájení základní elektroniky. Kapacita nákladu je 35 tun. Díky tomu, že se rum převáží přímo v sudech, nezabírá při přepravě tolik místa jako v láhvích. Navíc ještě není naředěný vodou, takže ho lze dovézt více. Takže ačkoli má jeden sud objem 180 litrů, po naředění rumu z něj vznikne až 400 láhví.
Dokončení v Evropě
Sklad společnosti A Clean Spirit se nachází v severním Německu a k lahvování se využívá nedaleká stáčírna, aby se minimalizovala potřeba přepravy. Naplněné láhve se poté převáží do skladu v Dánsku. Pro přepravu a distribuci v Dánsku využívá A Clean Spirit firmu Alex Andersen, která jako jedna z prvních dánských společností používá k přepravě nákladní automobily na zemní plyn a celkově jde velmi ekologickou cestou.
Láhve pochází od španělské společnosti Estal. Jejich koncept se jmenuje Wild Glass a jde o láhve, které vznikají z recyklovaných skleněných láhví. Jejich podíl je 96 %, což je nejvyšší možný. Ačkoli jsou tyto láhve třikrát dražší než běžné nové láhve, pro Bintu Singha je důležité dbát na udržitelnost v každém kroku výroby rumu.
Etikety na láhvích jsou z bavlněného papíru. Proč právě bavlna? Jde o obnovitelný zdroj a na jeho výrobu není třeba kácet žádné stromy. Bavlna navíc roste rychle a při růstu pohlcuje CO2.
Ačkoli je tato cesta mnohem náročnější – logisticky i finančně –
pro Bintu Singha to má smysl. Více o jeho filozofii a přesvědčení si můžete přečíst v našem rozhovoru s ním.
Fotogalerie