Monica Berg: Člověk by měl vždy pracovat tak, aby více dával, než bral

Monica Berg: Člověk by měl vždy pracovat tak, aby více dával, než bral

Monica Berg: Člověk by měl vždy pracovat tak, aby více dával, než bral

Inspirativní a kreativní žena, jež se zasazuje o udržitelnost a ohleduplnost v – ze své podstaty – konzumním prostředí míchaných nápojů. Znalci barmanské scény tuší, že řeč je o Monice Berg. Podílela se na jednom z likérů značky MUYU, která je součástí portfolia Fenix Drinks. Jak probíhá výběr surovin pro nový produkt a jak důležitá je v dnešní době ekologie?

Monico, jste považována za jednu z (vlastně tu zcela) nejvlivnějších žen v barmanství. Co vás do světa míchaných drinků přivedlo?
Šlo o přirozený vývoj a pokračování mé cesty v oboru pohostinství. Začínala jsem jako servírka, ale vždy mě nesmírně fascinovala různorodost chutí.

Pracujete v baru Tayēr + Elementary, který je známý tím, že „drží prst na tepu doby“. Čím dalším je podle vás výjimečný?
Myslím, že jedním ze samotných základů Tayēr + Elementary je, že v něm nikdy nepřestáváme objevovat. A vždy se snažíme najít nové způsoby, jak posunout (naše) hranice.

Nejen v baru spolupracujete se svým partnerem, Alexem Kratenou. Dokážete udržovat balanc mezi pracovní a osobní rovinou, nebo jsou koktejly součástí vašeho každodenního života?
Pokud chcete být (spolu)majitelem firmy a podnikatelem, nikdy nebudete mít zcela možnost oddělit práci od soukromého života – ať už se pohybujete v jakémkoli oboru. Nicméně chutě a kreativita jsou podstatnou součástí mého života, nikoli jen v rovině koktejlů.

02Kde nacházíte inspiraci pro vymýšlení nových receptur?
Naprosto kdekoliv.

Na co kladete důraz, aby si host užil výsledný koktejl všemi smysly?
Drink musí být nejen výborný, ale také mít důvod, proč vůbec existuje.

Vnímáte míchání drinků spíše jako řemeslo, nebo umění?
Spíše řemeslo.

V barmanské sféře jste známá svou snahou o větší udržitelnost a ohleduplnost. Co je pro vás v tomto ohledu zásadní?
Myslím, že člověk by měl vždy pracovat tak, aby více dával, než bral.

Jaké kroky může podniknout každý barman už dnes?
Vždy to začíná maličkostmi. Důležité je, aby se barmani vzdělávali a pochopili, co má skutečný dopad a co je pouhá marketingová vycpávka.

Pojďme si nyní přiblížit likéry MUYU, které jsou výsledkem spolupráce vás, Simone Caporaleho a Alexe Krateny. Kdy se zrodil první nápad, myšlenka na vlastní produkt?
Nápad vznikl v roce 2016, kdy jsme společně putovali Amazonským pralesem.

MUYU jsou založeny na přírodních ingrediencích. Váš likér MUYU Jasmine Verte nese v názvu jasmín. Proč jste si vybrala právě tuto surovinu?
Jasmín je překvapivě velice polarizující. A navíc v té době neexistoval jasmínový produkt, který by barmani mohli využít samostatně. Vždy byl součástí něčeho jiného, například jasmínového čaje. Proto jsem zvolila tuto ingredienci a chtěla získat její čistou chuť.

03Jasmín patří mezi velmi aromatické ingredience. Je třeba s ním pracovat specifickým způsobem?
Kdepak, můžete s ním pracovat jakýmkoli způsobem chcete. Vzhledem ke struktuře likéru bude fungovat s téměř jakoukoli další kvalitní ingrediencí. Obstojí i v kombinaci se žitnou nebo nakouřenou whisky či mezcalem.

Co vás v souvislost s likéry MUYU nejvíce potěšilo?
Byl to první produkt, který jsme vytvořili od začátku do konce. Takže jsem se díky tomu mnohému přiučila.

A co by se ve spojitosti s MUYU naopak dalo zlepšit?
Chtěla bych vytvořit více příchutí.

Jaké jsou vaše plány na tento rok?
Kdo ví (směje se).