Počátky rumové kultury v Česku
Počátky rumové kultury v Česku
Ve čtvrtek 13. května 2021 se při příležitosti Světového dne koktejlu uskutečnil 16. RumRock Live, online degustace rumových koktejlů. Akce proběhla ve spolupráci s Fenix Drinks a barem Ideas are Bulletproof. O koktejly Almond Cigar, Mai Tai a Cancún Punch se postarali barmani Jakub Vinš, Filip Stránský a Jan Braniš. Pozvání přijali také speciální hosté Václav Vojíř, majitel legendárního koktejlového baru Bugsy’s, a Martin Kraut, vydavatel magazínu Barlife a zakladatel a organizátor českého Rumfestu. Společně zavzpomínali na začátky české barové scény v 90. letech a na rozvoj rumové kategorie u nás.
Pražský bar Bugsy’s přivítal své první hosty 31. března 1995, kdy na českém trhu mnoho rumových značek nebylo. Bar tenkrát spolupracoval hlavně s Bacardi, jelikož se jednalo o jedinou známější značku. „Rodící se česká koktejlová kultura měla na počátku celkově nelehké podmínky. Limetky byly v 90. letech neskutečně drahé. Nebylo možné sehnat tlustá brčka a pro koktejlové sklenice jsme jezdili do Německa,“ vzpomíná Václav Vojíř.
V té době byly velmi populární sytě barevné koktejly, ideálně vrstvené s vícero barvami najednou, a velkolepé ozdoby, které bychom dnes označili za přeplácané. Jak připomněl Martin Kraut, oblíbené bylo v 90. letech také Malibu. To se pilo jak samotné, tak v kombinaci se smetanou. „Dohledal jsem si k Malibu čísla prodejů a v roce 1995 se u nás prodalo neuvěřitelných 160 tisíc devítilitrových kartonů, tedy téměř 1,5 milionu litrů Malibu,“ uvádí Martin Kraut.
A tehdy se v Bugsy’s rozhodli, že naučí Čechy pít Mojito. S ohledem na zmíněné byly prvotní reakce hostů na čirý drink rozporuplné, velmi brzy však Mojito získalo na oblibě a od té doby jeho popularita rostla. Nebylo to však jen Mojito, které Bugsy’s představil českým hostům, ale například také koktejl Painkiller.
Postupem času se začaly objevovat další rumové značky. Na scénu vstoupila Havana, již lze s Bacardi označit za největší rivaly, a také Captain Morgan. V té době bylo také možné dovézt alkohol ze zahraničí a prodávat jej. Václav Vojíř díky své bývalé ženě, která pracovala v odvětví cestovního ruchu, navštívil řadu zemí a procestoval celý Karibik. Objevil tak pestrý svět rumu a ze svých cest vozil nové přírůstky do baru, kterými ozvláštnil nabídku. Z rumů později přešel k jiným kategoriím nápojů, zejména si oblíbil šampaňské, ale rumu se v České republice dařilo i nadále.
Z rumu se stala dynamická kategorie, která se masově rozšířila. Zájem o ni projevují nejen odborníci, ale i široká veřejnost. Díky pozornosti mainstreamu se celá kategorie značně popularizovala a navzdory velikosti (respektive malosti) českého trhu se Česká republika stala zajímavou pro řadu značek. Například ve své době měli Češi největší spotřebu rumu Zacapa v přepočtu na hlavu. Díky tomu se některé limitované edice uváděly na trh právě u nás a teprve poté v dalších zemích.
„Rum se stal stravovacím návykem Čechů, ale ruku v ruce s tím jde i důraz na kvalitu. Vyhraňují se chutě i preference, do nejmenších detailů,“ shrnuje vývoj rumové kategorie u nás Václav Vojíř. A právě enormní zájem Čechů o rum dal v roce 2013 vzniknout Rumfestu, oslavě pravého třtinového rumu a přehlídce značek předních českých dodavatelů. Letošní devátý ročník se s ohledem na přetrvávající pandemickou situaci přeložil z květnového termínu na 11. září 2021, organizátor Martin Kraut však slibuje, že vystavovatelé představí plno novinek. Máme se tak jistě na co těšit.
Celý stream RumRock Live můžete zhlédnout na Facebooku RumRock.
Fotogalerie