Philip Gillier Krizanic: Cachaça Magnífica otevírá dveře na exportní trh i ostatním kvalitním cachaçám
Philip Gillier Krizanic: Cachaça Magnífica otevírá dveře na exportní trh i ostatním kvalitním cachaçám
Philip se zaměřuje na kategorii rumu, vyhledává ovšem spíše tradiční a nezávislé výrobce, jejichž produkty doplňují obvyklou nabídku. Aktuálně spolupracuje se značkami Ron Carupano, Paranubes a Cachaça Magnífica, pro něž zajišťuje export do Evropy a pomáhá jim s logistickou, obchodní i marketingovou strategií na evropských trzích. V rozhovoru s ním jsme se zaměřili na brazilskou značku Cachaça Magnífica – na její postavení v rámci globálního trhu, na letošní úspěchy i plány do budoucna.
Cachaça Magnífica patří mezi zavedené stálice. Pokud by se ale přece jen našel někdo, kdo značku nezná – jak bys mu ji stručně představil?
Magnífica de Faria je palírna cachaçy z Vassouras v brazilském státě Rio de Janeiro. Od města Rio de Janeiro se
nachází asi dvě hodiny jízdy. Palírnu založil João Luiz de Faria v roce 1985 a byl první v Brazílii, kdo používal trojitý kotlíkový destilačním přístroj. Cachaça Magnífica se tak díky své vysoké kvalitě stala uznávanou místní komunitou „cachaçeiros“.
João Luiz byl také klíčovým hráčem při sdružování výrobců cachaçy de alambique (cachaçy vyráběné v kotlíkovém destilačním přístroji). Jeho cílem bylo vytvořit označení, které by odlišilo řemeslnou výrobu cachaçy v kotlíkovém destilačním přístroji od průmyslové výroby v koloně. Toto označení – cachaça de alambique – bylo oficiálně schváleno v létě 2023 a doprovází místní i mezinárodní rozvoj řemeslných značek cachaçy.
V Riu de Janeiro je Magnífica silnou řemeslnou značkou, která je vysoce ceněná nejen na místní úrovni, ale i v celé Brazílii. Současně se jedná o první společnost, jež začala stařit cachaçu pomocí systému soleira, který nyní tvoří více než 120 sudů. Mimoto je jednou z prvních společností, která stáčí do lahví cachaçu s vysokým obsahem alkoholu. Konkrétně 48 % ABV, což je maximální povolená hodnota v rámci označení cachaça. Značka Cachaça Magnífica de Faria je průkopníkem, který otevírá dveře kvalitním cachaçám na exportní trhy.
Jaká je roční produkce? Jde většina na domácí, nebo zahraniční trh?
Ročně palírna vyprodukuje okolo 100 tisíc litrů cachaçy s ABV 50 %. V roce 2023 byl podíl mezi domácím a zahraničními trhy vyrovnaný, na export tak byla určená polovina
produkce.
Do kolika zemí nyní značku dovážíte? A který z exportních trhů je pro vás nejvýznamnější?
V současné době máme zastoupení v 15 dalších zemích, přičemž exportním trhem číslo jedna je pro nás Velká Británie. Máme zde dobře rozvinutý
on-trade a podniky věnují zvláštní péči tomu, aby svým hostům nabízely Capiriñhas té nejvyšší kvality.
Proč jste si pro spolupráci v Česku vybrali právě Fenix Drinks?
Fenix Drinks je na českém on-trade trhu uznávanou společností, stejně tak jde o přední společnost v oblasti vzdělávání barmanů. Má také perfektní cit pro kategorii třtinových destilátů.
Fenix Drinks přirozeně přijal revoluci Cachaça de alambique v České republice, a stal se tak předním ambasadorem segmentu řemeslné cachaçy.
Jak vnímáš vliv konkurence, která cachaçu vyrábí průmyslově, ve velkém? Co to pro značku Cachaça Magnífica znamená?
Průmyslová cachaça vytvořila segmentu brazilského třtinového destilátu na mezinárodních trzích špatnou pověst. Většina spotřebitelů a odborníků nepovažuje kategorii cachaça za kvalitní, a proto je někdy obtížné přesvědčit je, aby dali šanci řemeslně
zpracované cachaçe s lepší chutí.
Větší hráči však dokázali na mezinárodní úrovni také vybudovat velmi silnou kulturu koktejlu Capiriñha. To určitým způsobem pomáhá v zařazení cachaçy po bok ostatních destilátů v globální nabídce. A lidé dokážou aspoň určit, odkud pochází (což není případ řady dalších třtinových destilátů používajících jiný název než rum jako viche, clairin, aguardiente a podobně).
Capiriñha ale není jediným klasickým národním koktejlem pocházejícím z Brazílie. Segment cachaça de alambique má tak nyní příležitost odstartovat novou vlnu brazilské klasiky počínaje drinkem Rabo de Galo, který představuje skvělou možnost využití cachaçy vyráběné v kotlíkovém destilačním zařízení.
Naposledy jsme si o značce Cachaça Magnífica povídali na jaře 2023. Co se od té doby změnilo? Jaké novinky jste uvedli na trh?
Rok 2024 byl výjimečný, co se týče povědomí o značce a uznání
nové kategorie cachaça de alambique. Ať už napříč soutěžemi lihovin, nebo s ohledem na zájem blogerů, novinářů a profesionálů z barů.
Již třetí rok po sobě jsme viděli Cachaça Magnífica v první desítce nejprodávanějších značek cachaçy a v první desítce nejvíce trendy značek cachaçy ve zprávě Drinks International 2024 Brand Report, kde soupeří s většími hráči v oboru a představuje jednu z mála řemeslných značek cachaça de alambique na seznamu.
Další novinkou je nedávné vítězství značky v soutěži The Rum & Cachaça Masters, která je součástí Global Spirits Masters Competition pořádanou magazínem Spirits Business. Kategorie Cachaça de Alambique byla zastoupena poprvé a Cachaça Magnífica (konkrétně Cachaça Magnífica Bica do Alambique a Cachaça Magnífica Reserva Soleira) získala při své první účasti několik vynikajících výsledků a medailí.
Cachaça Magnífica se také dostala mezi 50 nejlepších v Cupula da Cachaça, což je největší brazilská soutěž cachaçy v zemi s více než 1 500 přihlášenými výrobky. Cachaça Magnífica Reserva Soleira získala druhé místo v kategorii Nejlepší prémiová / extra prémiová cachaça.
V neposlední řadě jsme lehce obměnili design našich etiket, abychom jim dodali aktuálnější vzhled. Přechod na novější obaly jsme zahájili u variant Cristal, který je současně novinkou v našem portfoliu, a Tradicional Ipê, postupně budou následovat i ostatní lahve.
Který z vašich produktů je mezi zákazníky nejoblíbenější?
Na exportních trzích se nejlépe prodává Cachaça Magnífica Tradicional Ipê díky své jemné chuti a konkurenceschopné ceně.
To nám umožňuje získat podíl na daném trhu a předstihnout větší hráče.
V letošním roce jsme zaznamenali také výrazný nárůst prodejů Cachaça Magnífica Extra Premium v Dánsku, a to díky naší nové strategii zaměřené na perfect serve Rabo de Galo.
Zákazníci mohou narazit nejen na klasickou cachaçu, ale i na pojem „cachaça adoçada“. Jaký je mezi nimi rozdíl?
Cachaça adoçada znamená „slazená cachaça“. Označuje tak cachaçu (průmyslovou i řemeslnou), která obsahuje 6 až 30 gramů přidaného cukru na litr. Cachaça ani cachaça de alambique nesmí obsahovat více než 6 gramů přidaného cukru na litr. Cachaça Magnifica de Faria
pak nepřidává do svých výrobků žádný cukr ani barviva.
Nejznámějším koktejlem z cachaçy je Caipiriñha. Jaké další koktejly si z ní můžeme připravit?
A to je kultura koktejlu Caipiriñha v Brazílii ještě mnohem rozšířenější než v Evropě. Tady známe
hlavně tu základní, s limetkou. V každém brazilském baru přitom najdete několik ovocných variant v závislosti na ročním období – maracuja, hroznové víno, maliny, …
Párkrát jsem už zmínil Rabo de Galo. Tento klasický brazilský koktejl vznikl v 50. letech 20. století a je variací na Boulevardier. Obsahuje 4 cl cachaçy, 2 cl Cynaru (či jiného italského bitteru) a 2 cl sladkého vermutu.
Kromě toho existuje i několik dalších koktejlů s cachaçou, například Macunaima nebo Batida. Navíc cachaçu můžete snadno použít i při přípravě většiny koktejlů na bázi rumu.
Jak si cachaçu nejraději vychutnáváš ty?
Momentálně jsem propadl kouzlu Rabo de Galo, ale rád si dám i marakujovou
Caipiriñhu.
Na co se můžeme těšit v příštích měsících? Jsou v plánu nové produkty?
V tomto roce neplánujeme uvést žádnou novinku. Portfolio značky Cachaça Magnífica je již poměrně kompletní a nyní se snažíme zaměřit na posílení značky napříč všemi
trhy. V palírně se však neustále experimentuje, takže kdo ví, co může v budoucnu přijít.
Fotogalerie