Pierre-Olivier Rousseaux: Každá láhev Dolin vypráví příběh místa vzniku a vášně k řemeslu
Pierre-Olivier Rousseaux: Každá láhev Dolin vypráví příběh místa vzniku a vášně k řemeslu
Vermuty značky Dolin lze právem považovat za symbol kvality a alpské elegance. Než však došla svému světovému renomé a vysokým standardům, urazila tato francouzská rodinná firma dlouhou cestu. Od jejích počátků až po současnost ji pro Fenix Drinks přibližuje Pierre-Olivier Rousseaux.
Na úvod – mohl byste se prosím představit a popsat svou roli ve společnosti Dolin?
Jmenuji se Pierre-Olivier Rousseaux a ve společnosti Dolin zastávám od roku 2016 funkci generálního ředitele. Součástí firmy jsem ale již od roku 2002. Rodina mé manželky
vede Dolin od roku 1919, díky čemuž dnes představujeme už pátou generaci téže linie. V malé firmě má pak každý z nás důležitou roli napříč mnoha oblastmi.
Značka Dolin vznikla ještě v době Sardinsko-piemontského království. Pozorujete dnes v její
identitě vliv tohoto dvojího dědictví?
Původ Dolinu se skutečně datuje k 19. století, tedy do doby, kdy Savojsko, odkud značka pochází, bylo součástí Sardinsko-piemontského království. Klíčový historický milník společnosti však nastal později, v roce 1860, kdy
se Savojsko stalo součástí Francie. Tím se dědictví Dolinu ocitlo na kulturním pomezí mezi italskými a francouzskými tradicemi.
Italský (piemontský) vliv se odráží v hlubokých kořenech vermutu z Piemontu. Receptury Dolinu se této tradice drží a využívají rostlinné
ingredience i vinařské techniky typické pro italskou školu výroby vermutu. Francouzský alpský vliv je pak patrný v důrazu na použití alpských rostlinných přísad pocházejících zejména z okolí Chambéry. Ty dodávají výslednému chuťovému profilu výrazný regionální
charakter, který Dolin odlišuje od jeho italských protějšků.
Spíše než jako značka s dvojí národní identitou, je tak Dolin ztělesnění francouzské alpské sofistikovanosti, obohacené o hloubkou a historii italské vermutové tradice.
Kdy
a za jakých okolností se vaše rodina poprvé zapojila do výroby vermutů a následně i do vedení společnosti?
Zakladatel firmy Joseph Chavasse byl bylinkář a lihovarník. Čas od času zajížděl do blízkého Turína za svým kolegou, přičemž při jedné z
návštěv se seznámil s novým nápojem – vermutem. Je dobré si připomenout, že Chambéry i Turín ležely na trase, kudy proudilo koření, díky čemuž měl Chavasse přístup jak k němu, tak celé řadě rostlin a dobře pak znal i jejich vlastnosti. Po návratu z cesty se proto rozhodl
vytvořit vlastní verzi vermutu a přišel s recepturou nápoje Vermouth de Chambéry.
V roce 1919 se společnost stále vzpamatovávala z následků první světové války, když ji převzala rodina mé manželky – Charles a Joseph Sevezovi, obchodníci působící v Chambéry a přátelé rodiny Dolinových.
Čím nejvíce podle vás rodina Sevezů po
převzetí společnosti přispěla? Jaké jsou její největší zásluhy?
V roce 1919 byla palírna Dolin těžce otřesena předčasnými úmrtími a zničujícími následky války. Přesto ji rodina Sevezových na prahu bouřlivých dvacátých let dokázala vdechnout nový
život.
Od té doby rodina Sevezů významně přispěla – a dodnes přispívá – k rozvoji společnosti, aniž by opustila původní vizi jejího zakladatele. Přizpůsobili se trhu i v náročných obdobích jako byla americká prohibice, kdy nebylo možné vermut do USA vyvážet. Dolin tak tehdy přišel s inovací v podobě „nealkoholického“ vermutu a zároveň výrazně posílil své vazby ve Francii.
Pod vedením rodiny Sevezových získal vermut chráněný status AOC, a především se podařilo expandovat do zahraničí a učinit z Dolinu jednu ze vzorových značek na trhu. To vše při zachování tradic a know-how, které sahá až do roku 1821.Kdy jste vy osobně převzal odpovědnost za značku? Co to pro vás znamenalo tehdy a dnes?
Vedení společnosti jsem převzal v roce 2016. Mým
hlavním cílem je pokračovat v tom, co naše rodina dělala po dlouhá léta – zajistit kontinuitu, investovat do modernizace a posouvat se dál, a současně si uchovat vazby na náš region, rodinného ducha a kvalitu, pro niž je náš vermut známý.
Jaké byly vaše
vzpomínky nebo vztah k Dolinu ještě předtím, než jste ho začal oficiálně řídit?
Jako malý kluk vyrůstající v Savojsku jsem si sirupy Dolin pamatoval z každé domácnosti. Značka je po celých Alpách velmi dobře známá a její likéry najdete na mnoha místech, ať
už u jezer či v horách.
Kdo z rodiny na vás měl největší vliv v otázkách řízení společnosti? Inspirovala vás konkrétní osobnost, nebo spíše celá rodinná tradice?
Významný vliv a roli sehrál můj tchán Bernard Sevez, zástupce třetí
generace, který vedl palírnu v opravdu těžkých časech. Vždy přitom zachovával původní receptury a historii značky.
Značka by se ale nedostala tak daleko bez svého samotného zakladatele Josepha Chavasse a Marie Dolin. Co vás na jejich přístupu a vizi fascinuje
dodnes nejvíc?
Jejich oddanost excelenci a neuvěřitelná kreativita. Už v roce 1821 Joseph Chavasse vytvářel likéry s nápaditými názvy jako Amour sans Fin (Nekonečná láska), Lait de Vieillesse (Mléko stáří) nebo Eau Napoléon (Napoleonova voda). Ani jeho následovníci
nebyli o nic méně kreativní. Vytvářeli nové nápoje, každý jiný, ale vždy inspirovaný touhou po objevování tajemstvích horských rostlin a jemné alchymii, kterou v sobě skrývají – umíme-li s nimi zacházet.Jaké byly základní rodinné hodnoty spojené se značkou Dolin v začátcích a jaké jsou dnes? Vnímáte v tomto ohledu jasné paralely?
Základní hodnoty
zůstávají od počátků až dodnes stejné: rodinný duch a kvalita. Za 200 let se ve vedení společnosti Dolin vystřídaly pouze dvě rodiny – Chavasse / Dolin a Sevezovi. Obě hrály klíčovou roli v životě Chambéry, byly pevně zakořeněny v regionu a věrné jeho tradicím. Ať už v
dobách největšího rozkvětu, nebo v těch méně příznivých, řada členů těchto rodin přispěla svým dílem. A stojí za zmínku, že v tom nebyly opomenuty ani ženy, a to i v období, kdy měly jen omezené možnosti.
Joseph Chavasse kladl důraz na kvalitu ve všem, co dělal. A právě to dělá naše firma dodnes. Je to více než 200 let vášně, know-how a tradice, které se předávají z generace na generaci už od roku 1821. Tento rodinný příběh je nyní v dobrých rukou – u páté generace rodiny Sevezových, která stále ztělesňuje vizi zakladatele a pokračuje v jeho závazku ke značce Dolin.
Jak se tyto hodnoty z generace na generaci předávají?
V souladu s tradicí naše rodinná firma vždy u výroby kladla důraz na lidské vztahy. Dáváme přednost práci s malým, kompetentním týmem, na který se můžeme spolehnout a dále ho školit.
Které milníky nebo úspěchy považujete v historii značky za nejvýznamnější?
Bylo jich několik, ale za jeden z nejzásadnějších považuji medaili, kterou Dolin získal na světové výstavě ve Philadelphii v roce 1876. Od té doby si značka uchovává
otevřenost a ducha dobrodružství, díky nimž může dnes – více než kdy jindy – šířit know-how savojských mistrů likérníků do celého světa. Nápoje Dolin, především ikonické vermuty této značky, tak najdete v nejprestižnějších hotelích světa a jsou synonymem
francouzské kvality.
Zažila společnost v minulosti naopak i náročná období? A jak jste je překonali?
Obtížným byl rozhodně covid! Zvlášť pro nás, kteří výrazně působíme v zahraničí. Díky tomu, že jsme výrobci alkoholu, jsme ale mohli zůstat v provozu a vyrábět
alkoholový gel. Pomohl nám také domácí trh – díky našim alpským likérům jsme mohli nadále fungovat.
Co podle vás činí Dolin v očích zákazníků výjimečným? Čím se nejvíce lišíte od konkurence?
To, co Dolin
nejvíce odlišuje, je jeho jedinečné francouzské alpské dědictví. Zároveň zůstává rodinnou firmou, která se drží řemeslných postupů: zachovali jsme výrobní metody z 19. století, založené na pomalé maceraci skutečných rostlin a koření ve víně, bez použití umělých
aromat. Receptury jsou pečlivě uchovávány, už od založení společnosti v roce 1821. Náš vermut zosobňuje tradici, terroir a chuť – je vyhledávaný pro svou skutečnou kvalitu s mezinárodním uznáním.
Co byste rád vzkázal příznivcům vaší značky?
Chtěl bych vyjádřit srdečnou vděčnost za jejich neutuchající přízeň značce Dolin. Už téměř dvě století se věnujeme výrobě autentických, vysoce kvalitních produktů zakořeněných v tradicích
francouzských Alp. Jejich nadšení nás inspiruje k tomu, abychom tento odkaz i nadále ctili – a zároveň hledali nové způsoby, jak se s bohatstvím našeho dědictví podělit se světem. Ať už Dolin objevujete poprvé, nebo jste s námi už řadu let, vězte, že každá láhev vypráví
příběh místa vzniku a vášně k řemeslu. Santé!